Waktu demi waktu telah berlalu

Kini semester tahun semakin kian berakhir walaupun sebenarnya masih ada kerja dan projek yang perlu diselesaikan dengan segera sebelum sampai date line

Kubaitkan kalam ini kerana terasa terguris hati kerana kelas yang digemari telah pun tamat pada semester ini :(

Terasa seperti hilang satu keseronokan dalam pelajaranku. Tak mengapalah, suatu ketika nanti tetap akan selesai jua subjek ini. Terima kasih kepada tenaga pengajar yang tak jemu2 menerangkan dengan detail apa yang diajar. InsyaAllah, untuk peperiksaan nanti, akan buat yang terbaik bagi subjek ini, menunjukkan kesungguhanku belajar bagi subjek yang digemari. :)

Kadang-kadang rasa janggal pun ada, kerana belajar dalam aspek sains. Tetapi lebih memahami dan mendalami dalam bidang agama.

Banyak perkara yang menyebabkan daku lebih gemar akan bidang agama. Antaranya, kerana minat. Yang kedua, kerana rakan. Yang ketiga, kerana suasana. Yang keempat, kerana bahasa. Ini adalah aspek dalaman dan luaran yang daku analisis mengapakah minat dan pemahamanku dalam bidang agama. Perkara yang daku tidak ketahui, hanya Allah yang Maha Mengetahui-Nya.

Apa-apapun, mempelajari ad-din bagi diriku bukanlah sebarangan pelajaran yang perlu ditimba seperti mana aspek sains. Sebagai contoh mudah, semua orang belajar ada matlamat untuk kejayaan dalam peperiksaan dan beroleh kerjaya yang baik di masa hadapan.

Tetapi bagi diriku, mempelajari subjek agama di universiti ini bagai suatu perjuangan. Diulangi SUATU PERJUANGAN. Ia merangkumi maknaku menuntut ilmu pengetahuan, malah untuk perkara-perkara yang menyeluruh dalam kehidupan.

Hal ini kerana daku sendiri pelajar sekolah agama. Corak dan suasana di sini dan di sana sudah tentu jauh berbeza. Tiada persamaannya. Namun, kerana perbezaan itulah daku mengatakan itu suatu perjuangan…

Dahulu belajar serupa juga macam belajar sains. Untuk memenuhi silibus pelajaran dan berjaya dalam peperiksaan. Tetapi kini berlajar ad-din Allah dan untuk menegakkan akidah dalam diri adalah suatu mujahadah yang perpanjangan. Tiada orang yang akan menyokong dan menuruti cara kita. Ramai lagi yang terpesong dan jauh dari pegangan agama yang sebenarnya.

Sewaktu pertama kali kujejakkan kaki ke sini, teringat lagi. Daku bagai dah hilang pertimbangan untuk mencari mana arah tuju hidupku. Mencari dan mencari, pelbagai rakan dan kenalan yang berjumpa..Boleh sahaja bergurau dan bergaul bersama mereka. Tetapi baruku sedar ada kekosongan dan kehilangan yang wujud dalam peribadiku.

Hilang nur Allah… Hilang cahaya yang pernah kuterima ketika bersama rakan-rakan di sekolah walaupun daku tidak pernah menghargainya…

Sehinggalah Allah s.w.t yang Maha Penyayang menunjukkan jalan-Nya. Daku akhirnya berjaya juga menjejakkan kaki untuk mempelajari agama di Universiti ini walaupun diriku tidak pernah sedar dan ketahui bilakah sebenarnya ia wujud di sini.

Ketika itulah daku baru sedari betapa agama itu yang memanduku dalam kehidupan. Baruku sedari betapa menegakkan ad-din Allah itu sebenarnya satu perjuangan.

Walaupun hanya untuk diri sendiri. Terutama ketika zaman keji dan mungkar ini…

Sehinggalah kini…

(panjang lagi… tak mahu cerita lebih-lebih… )

*********************

“ Cikgu, Amin lapar. Nak pergi kantin, beli nasi…”

“La… kenapa tak makan ubat lagi? Nanti macamana nak sihat?”

“Habis, kau ingat boleh dapat kerja baik-baik dan berduit dengan hanya melepak di rumah, tak payah belajar?”

Asbab. Punca. Faktor.

Tiga istilah dalam satu makna, iaitu penyebab kepada masalah yang akan memberi kesan kepada masalah. Lebih dikenali dengan istilah cause and effect. Sebagai contoh, kalau tak makan, nanti akan jadi lapar, kalau tak tidur, nanti akan mengantuk. Kalau tak belajar tinggi-tinggi, nanti tak ada kerja dan berduit di kemudian hari.

Maka, tanpa asbab yang munasabah tentu sesuatu perkara itu tidak akan berlaku dan sukar untuk terjadi. Kerana hal ini, semua orang meyakini akan sesuatu perkara kerana asbab yang telah diketahui olehnya.

Makanan yang akan mengenyangkan. Wang yang banyak menentukan kekayaan. Kebahagiaan rumah tangga ditentukan bila lengkap suami, isteri, dan anak-anak. Makanan, wang, dan ahli keluarga dipercayai menjadi punca untuk sesuatu perkara yang lain berlaku. Jika tidak, sukar dan mustahil boleh berlaku.

Kenyang tanpa makan?

Kaya tanpa banyak wang?

Bahagia tanpa cukup ahli keluarga?

SOLAT DAN DOA

Punca kepada berlakunya sesuatu perkara menepati prinsip rasional akal menerima sesuatu kejadian. Punca memenuhi keperluan logik pada akal. Akal menerima sesuatu kejadian berdasarkan pengamatan atau penerimaan dari sesautu yang telah dimulakan. Permulaan kepada kenyang tentu dengan makanan. Permulaan kepada kekayaan, tentu daripada sumber kewangan.

Tetapi, ada suatu perkara lagi yang membatasi akal dari menyatakan sesuatu perkara itu akan berlaku tanpa berpunca dari asbab yang melakukan. Asbab ini langsung tiada perkaitan dengan asbab yang biasa dilihat dan diyakini oleh manusia. Kejadian ini melangkaui keupayaan akal untuk menerima kejadian tetapi tidak nampak sumber kepada kejadian. Kerasionalan langsung tidak wujud untuk menyelesaikan langsung berlakunya sesuatu kejadian.

Perkara tersebut ialah solat dan doa. Hebatnya orang Islam boleh memperoleh sesuatu bukan melalui fitrah akal dan manusia. Terus terang bernaung kepada yang menciptakan masalah (kenyang, lapar, dahaga, sengsara, dan sebagainya) dan menyelesaikan masalah iaitu Allah s.w.t. Orang mukmin lagi bahagia. Dengan hanya solat dua rakaat yang penuh pengharapan dan tawajuh kepada Allah, mereka boleh memperoleh sesuatu yang tidak diduga telah menyelesaikan masalah mereka.

Kerana itu Islam adalah agama yang benar dan anugerah. Islam mendidik akal supaya berfikir berlandaskan fitrah dan sujud serta menyerah diri kembali kepada Allah. Akal bagi Islam ada batasannya, dan berfikir sekehendaknya sahaja.

Dengan syarat, menyakini Allah yang mampu menyelesaikan segala masalah, dengan izin-Nya, semua perkara di dunia ini yang diusahakan sedaya yang ada akan menjadi mudah. Kerana solat dan doa itu jalan penghubung terus kepada Allah. Perbicaraan khusus antara makhluk dengan khalik-Nya.

Dukungan keyakinan ini jua membezakan seseorang mukmin daripada orang musyrikin dan kafirin. Mukmin meyakini Allah yang menyelesaikan segala kejadian, dan Dia yang menciptakan segala kejadian. Musyrikin dan kafirin menyakini asbab yang menentukan kejadian, dan permulaan segala kejadian hadir dari usaha mereka sendiri.

Yakin kepada asbab yang menentukan kejadian telah menjauhkan hamba Allah dari mengharapkan kepada-Nya. Asalkan tidak menjauhi dari konsep tawakal setelah berusaha dan berdoa yang telah disyariatkan.

MUKJIZAT DAN KARAMAH

Ini antara dua perkara yang bercanggah dengan konsep akal. Bagaimana bulan yang nun jauh luar dari sistem bumi boleh terbelah dua? Air keluar secara tiba-tiba dari hujung jari yang bukan ada paip dan sumber daripada tanah? Batu yang tiada mulut dan lidah boleh berkata-kata?

Perkara ini membuktikan Allah yang Maha Pencipta. Ia memang benar-benar telah berlaku dan terbukti kejadiannya sama ada melalui fakta sains mahupun tercatat dalam al-Qur’an.

Kerana kelalaian manusia dalam menilai kejadian ciptaan Allah, mereka terlupa melihat peristiwa sejarah yang pernah berlaku tetapi di luar dari batasan manusia. Ia berlaku untuk membuktikan kebenaran yang Maha Pencipta. Allah telah menciptakan mukjizat kepada para rasul dan nabi-Nya supaya manusia beriman dan kembali menyerah diri kepada-Nya. Mukjizat menafikan usaha makhluk yang menentukan segala kejadian.

Begitu jua karamah. Ia perkara luar biasa kepada orang yang hampir dengan Allah. Karamah merupakan kelebihan yang diberikan khusus oleh Allah untuk memuliakan seseorang hamba-Nya di kalangan hamba-Nya. Namun, sesungguhnya bukan karamah sebenarnya yang dipinta oleh mereka, melainkan pengabdian dan keredhaan oleh Allah untuk kehidupan mereka itu yang diharapkannya

Kerana itu mukjizat mahupun karamah bukanlah datang dari usaha dan keupayaan manusia, melainkan pembuktian Allah yang boleh melakukan apa sahaja terhadap hamba-hamba-Nya.

PERKHABARAN DARI KEBENARAN

Kini, untuk meyakini berlakunya sesuatu perkara luar dari batasan keupayaan manusia bukanlah sesuatu perkara yang mudah. Manusia telah lama dipengaruhi oleh keupayaan teknologi dan reka cipta mereka sendiri. Kerana perkara ini, ramai orang yang kurang pengetahuan dan tidak mampu menandingi reka cipta terkini merasakan putus asa untuk meraih kejayaandi kemudian hari.

Malah, kerana dokongan dan seruan pelbagai aspek media dan perkhabaran massa telah menjadikan manusia semakin lalai dan alpa serta makin sukar ingin mempercayai adanya kebenaran berlakunya sesuatu peristiwa tanpa teknologi yang menciptakannya.

Hakikatnya, keupayaan manusia tiada satu pun mampu melawan kudrat Allah. Sekiranya dikatakan perkara A akan berlaku, ia tetap akan berlaku. Tiada sesiapa pun mampu untuk mengubahnya. Walau manusia itu berusaha maju sehingga ke langit biru, tidak jua akan berlaku melainkan ia adalah keizinan daripada-Nya.

Sekiranya seseorang mukmin dan solehin meyakini sepenuhnya sesuatu kejadian itu hanya akan berlaku kerana Allah yang menciptakan ia akan berlaku, tiada makhluk yang akan mampu menggoyah keyakinan mereka. Keyakinan para mukminin dan solehin hanya pada Allah, bukan makhluk yang diciptakan oleh Allah.

Abaikan segala jenis media dan ‘otak’ ciptaan manusia, kerana mereka hanya mengelirukan dan bermain-main dengan anda.

Suatu ketika nanti, percayalah, tentera muslimin akan mampu mengalahkan tentera kafir yang pelbagai jenis teknologi itu dengan hanya keyakinan dan kesungguhan yang jitu pada Allah Azza wa Jalla sahaja. Jadikan kisah para sahabat Rasulullah s.a.w dan pejuang Islam di zaman kegemilangannya sebagai renungan. Kerana mereka sebenar-benarnya yang layak dijadikan sebagai strategi dan rujukan.

Jangan dilupakan bagaimana tentera Talut mengalahkan tentera Jalut. Betapa kualiti mengalahkan kuantiti.

Bilakah akan berlaku? Wallahua’alam.

….sungguh tidak diketahui, melainkan Dia yang Maha Mengetahui….

Daku berlindung dari perkara yang Engkau tidak redhai

Daku berlindung dari perkara yang Engkau laknat dan murkai

Sekiranya perkara itu telah ditentukan oleh-Nya, ketahuilah, dengan keizinan dari-Nya, masa itu akan tiba.

Cuma,

Sampaikanlah apa yang perlu disampaikan

Usahakanlah seperti manusia biasa sekadar yang perlu diusahakan

Semoga dirahmati dan dikasihi Allah s.w.t