Kehadiran buah hati dalam sebuah rumah tangga boleh diibaratkan seperti munculnya sebiji bintang di malam hari, yang merupakan hiasan bagi langit. Demikian pula erti kelahiran seorang anak bagi sebuah keluarga, sebagai perhiasan dalam kehidupan dunia. Ini bererti, kehidupan rumah tangga tanpa anak, akan terasa hampa dan tidak berseri.
Allah Subhanahu SWT berfirman,
الْمَالُ وَالْبَنُونَ زِينَةُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَالْبَاقِيَاتُ الصَّالِحَاتُ خَيْرٌ عِنْدَ رَبِّكَ ثَوَاباً وَخَيْرٌ أَمَلاً
“Harta dan anak-anak adalah perhiasan kehidupan dunia, tetapi amalan-amalan yang kekal dan soleh adalah lebih baik pahalanya di sisi Tuhanmu serta lebih baik untuk menjadi harapan.” (Qs.al-Kahfi: 46)
Bersamaan dengan itu, nikmat kewujudan anak sekaligus juga merupakan ujian yang boleh menjerumuskan seseorang hamba dalam kebinasaan. Allah Subhanahu SWT mengingatkan hal ini dalam firman-Nya,
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ مِنْ أَزْوَاجِكُمْ وَأَوْلادِكُمْ عَدُوّاً لَكُمْ فَاحْذَرُوهُمْ
“Wahai orang-orang yang beriman, sesungguhnya di antara isteri-isterimu dan anak-anakmu ada yang menjadi musuh bagimu, maka berhati-hatilah kamu terhadap mereka…” (Qs. At-Taghaabun:14)
Maksudnya “menjadi musuh bagimu” adalah melalaikan kamu dari melakukan amal soleh dan boleh menjerumuskanmu ke dalam perbuatan maksiat kepada Allah Subhanahu SWT.
Ketika mentafsirkan ayat di atas, syeikh Abdurrahman as-Sa’di berkata, “…Kerana jiwa manusia memiliki fitrah untuk cinta kepada isteri dan anak-anak, maka (dalam ayat ini) Allah SWT memperingatkan hamba-hambaNya agar (jangan sampai) kecintaan ini menjadikan mereka menuruti semua keinginan isteri dan anak-anak mereka dalam hal-hal yang dilarang dalam syariat. Dan Dia memotivasi hamba-hambaNya untuk (sentiasa) melaksanakan perintah-perintahNya dan mendahulukan keredhaanNya…” .
Kewajiban Mendidik Anak
Agama Islam sangat menekankan kewajipan mendidik anak dengan pendidikan yang bersumber dari petunjuk Allah SWT dan RasulNya. Allah SWT berfirman,
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَاراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ
“Wahai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu.” (Qs. at-Tahriim: 6)
Ali bin Abi Thalib radhiallahu ‘anhu ketika menafsirkan ayat di atas berkata, “(Maknanya): Ajarkanlah kebaikan untuk dirimu dan keluargamu.”
Syeikh Abdurrahman as-Sa’di berkata, “Memelihara diri (dari api neraka) adalah dengan mewajibkan bagi diri sendiri untuk melaksanakan perintah Allah dan menjauhi laranganNya, serta bertaubat dari semua perbuatan yang menyebabkan kemurkaan dan siksaNya. Adapun memelihara isteri dan anak-anak (dari api neraka) adalah dengan mendidik dan mengajarkan kepada mereka (syariat Islam), serta memaksa mereka untuk (melaksanakan) perintah Allah. Maka seorang hamba tidak akan selamat (dari siksaan neraka) kecuali jika dia (benar-benar) melaksanakan perintah Allah (dalam ayat ini) pada dirinya sendiri dan pada orang-orang yang dibawa kekuasaan atau tanggungannya dan tanggung jawabnya” .
Dalam sebuah hadis yang sahih, Rasulullah SAW pernah melarang Hasan bin ‘Ali radhiallahu ‘anhu memakan kurma sedekah, padahal waktu itu Hasan radhiallahu ‘anhu masih kecil, Rasulullah SAW bersabda, “Hekh hekh” agar Hasan membuang kurma tersebut, kemudian beliau bersabda, “Apakah kamu tidak mengetahui bahawa kita (Rasulullah SAW dan keturunannya) tidak boleh memakan sedekah?”
Imam Ibnu Hajar menyebutkan di antara kandungan hadis ini adalah membolehkan membawa anak kecil ke masjid dan mendidik mereka dengan adab yang bermanfaat (bagi mereka), serta melarang mereka melakukan sesuatu yang membahayakan diri mereka sendiri, (iaitu dengan) melakukan hal-hal yang diharamkan (dalam agama), meskipun anak kecil belum dibebani kewajipan syariat, agar mereka terlatih melakukan kebaikan tersebut .
Pandangan Agama Dalam Pendidikan Anak yang Betul
Agama Islam yang sempurna telah mengajarkan adab-adab yang mulia untuk tujuan penjagaan anak dari upaya syaitan yang ingin memalingkannya dari jalan yang lurus sejak dia dilahirkan ke dunia ini. Dalam sebuah hadis kudsi, Allah SWT berfirman, “Sesungguhnya Aku menciptakan hamba-hambaKu semuanya dalam keadaan hanif (suci dan cenderung kepada kebenaran), kemudian syatan mendatangi mereka dan memalingkan mereka dari agama mereka (Islam).”
Dalam hadis sahih lainnya, Rasulullah SAW bersabda, “Tangisan seorang bayi ketika (baru) dilahirkan adalah tusukan (godaan untuk menyesatkan) dari syaitan.”
Perhatikanlah hadis yang agung ini, bagaimana syaitan berusaha bersungguh-sungguh untuk memalingkan manusia dari jalan Allah SWT sejak mereka dilahirkan ke dunia, padahal bayi yang baru lahir tentu belum mengenal nafsu, indahnya dunia dan godaan-godaan duniawi lainnya, maka bagaimana keadaannya kalau dia telah mengenal semua godaan tersebut?
Maka di sini terlihat dengan jelas fungsi utama syariat Islam dan sunnah Rasulullah SAW dalam menjaga anak yang baru lahir dari godaan syaitan, melalui adab-adab yang diajarkan dalam sunnah Rasulullah SAW yang berhubungan dengan kelahiran seorang anak.
Sebagai contohnya, anjuran Rasulullah SAW bagi seorang suami yang akan mengauli isterinya, untuk membaca doa,
بسم الله اَللّهُمَّ جَنِّبْنَا الشَّيْطَانَ وَجَنِّبِ الشَّيْطَانَ مَا رَزَقْتَنَا
“Dengan (menyebut) nama Allah, Ya Allah jauhkanlah kami dari (gangguan) syaitan dan jauhkanlah syaitan dari rezeki yang Engkau anugerahkan kepada kami.”
Rasulullah SAW bersabda, “Jika seorang suami yang ingin bersetubuh dengan isterinya membaca doa tersebut, kemudian Allah mentakdirkan (lahirnya) anak dari hubungan tersebut, maka syaitan tidak akan boleh mencelakakan anak tersebut selamanya.”
Berdasarkan keterangan di atas, jelaslah bahawa syariat Islam merupakan satu-satunya kepercayaan yang sejati dan yang benar dalam pendidikan anak, yang mana bererti bahawa hanya dengan menerapkan syariat Islamlah pendidikan dan pembinaan anak akan membuahkan hasil yang baik.
Syeikh Muhammad bin Soleh Al-Usaimin berkata, “Yang menentukan (keberhasilan) pembinaan anak, susah atau mudahnya, adalah kemudahan (taufik) dari Allah SWT dan jika seseorang hamba bertakwa kepada Allah serta (berusaha) menghadapi pentarbiahan (pembinaan) yang sesuai dengan syariat Islam, maka Allah akan memudahkan urusannya (dalam mendidik anak), Allah SWT berfirman:
“Barang siapa yang bertakwa kepada Allah nescaya Dia akan menjadikan baginya kemudahan dalam (semua) urusannya.” (Qs. ath-Thalaaq: 4)
Pembinaan Rohani dan Jasmani
Cinta yang sejati kepada anak tidaklah diwujudkan hanya dengan memenuhi keperluan duniawi dan kemudahan hidup mereka semata-mata tetapi yang lebih penting dari semua itu pengisian keperluan kerohanian mereka terhadap pengajaran dan bimbingan agama yang bersumber dari petunjuk Al-Quran dan sunnah Rasulullah SAW. Inilah bukti cinta dan kasih sayang yang sebenarnya, kerana hanya dengan rohani atau agama sahaja yang boleh melahirkan sesuatu yang bermanfaat, kebaikan dan kekal di dunia serta di akhirat nanti.
Allah SWT memuji NabiNya Yaakub A.S. yang sangat mengutamakan pembinaan iman bagi anak-anaknya
Allah SWT memuji NabiNya Yaakub A.S. yang sangat mengutamakan pembinaan iman bagi anak-anaknya sehingga pada saat-saat terakhir dari hidup beliau, nasihat inilah yang beliau tekankan kepada mereka. Allah berfirman:
أَمْ كُنْتُمْ شُهَدَاءَ إِذْ حَضَرَ يَعْقُوبَ الْمَوْتُ إِذْ قَالَ لِبَنِيهِ مَا تَعْبُدُونَ مِنْ بَعْدِي قَالُوا نَعْبُدُ إِلَهَكَ وَإِلَهَ آبَائِكَ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَاقَ إِلَهاً وَاحِداً وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ
“Adakah kamu hadir ketika Yaakub kedatangan (tanda-tanda) kematian, ketika dia berkata kepada anak-anaknya, ‘Apa yang kamu sembah setelah daku meninggal ?’ Mereka menjawab, ‘Kami akan menyembah Rabmu dan Rab nenek moyangmu, Ibrahim, Isma’il, dan Ishaq, (iaitu) Rab (Tuhan mu) Yang Maha Esa dan kami hanya tunduk kepadaNya.’” (Qs. al-Baqarah: 133)
Renungkanlah teladan agung dari Nabi Allah yang mulia ini, bagaimana beliau menyampaikan nasihat terakhir kepada anak-anaknya untuk berpegang teguh dengan agama Allah , yang landasannya adalah ibadah kepada Allah semata-semata (tauhid) dan menjauhi perbuatan syirik (menyekutukanNya dengan makhluk). Dimana kebanyakan orang lain pada saat-saat seperti ini hanya yang mereka berikan perhatian utama adalah keperluan duniawi semata-mata, apa yang kamu makan setelah daku meninggal? Bagaimana kamu mencukupi keperluan hidupmu? Dari mana kamu akan mendapat hasil yang cukup?
Dalam ayat lain Allah berfirman,
وَإِذْ قَالَ لُقْمَانُ لاِبْنِهِ وَهُوَ يَعِظُهُ يَا بُنَيَّ لا تُشْرِكْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ
“Dan (ingatlah) ketika Luqman berkata kepada anaknya, di waktu ia memberi nasihat kepadanya, ‘Wahai anakku, janganlah kamu mempersekutukan Allah, sesungguhnya mempersekutukan (Allah) adalah sebesar-besar kezaliman.’” (Qs. Luqman: 13)
Lihatlah bagaimana hamba Allah yang soleh ini memberikan nasihat kepada buah hati yang paling dicintai dan disayanginya, orang yang paling cepat mendapatkan hadiah terbaik yang dimilikinya, yang oleh kerana itulah, nasihat yang pertama kali disampaikannya untuk buah hatinya ini adalah perintah untuk menyembah (mentauhidkan) Allah semata-mata dan menjauhi perbuatan syirik .
Manfaat dan Pentingnya Pendidikan Anak
Imam Ibnu Qayyim al-Jauziyyah – semoga Allah SWT merahmatinya – berkata, “Salah seorang ulama berkata, ‘Sesugguhnya Allah SWT pada hari kiamat (nanti) akan meminta penjelasan tentang tanggungjawab dari orang tua tentang anaknya sebelum meminta tanggungjawab dari anak tentang orang tuanya. Kerana sebagaimana orang tua mempunyai hak (yang harus dipenuhi) anaknya, (demikian pula) anak mempunyai hak (yang harus dipenuhi) orang tuanya. Maka sebagaimana Allah berfirman,
وَوَصَّيْنَا الْأِنْسَانَ بِوَالِدَيْهِ حُسْناً
“Dan Kami wajibkan manusia (berbuat) kebaikan kepada kedua orang tuanya.” (Qs. al-’Ankabuut: 8)
(Demikian juga) Allah berfirman,
قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَاراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ
“Peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu.” (Qs. at-Tahriim: 6)
Maka sesiapa yang tidak mendidik anaknya (dengan pendidikan) yang bermanfaat baginya dan membiarkannya tanpa bimbingan, maka sungguh dia telah melakukan keburukan yang besar kepada anaknya tersebut. Kebanyakkan kerosakan (moral) pada anak-anak timbulnya kerana (kesalahan) orang tua sendiri, (dengan) tidak memberikan (pengajaran terhadap) mereka, dan tidak mengajarkan kepada mereka kewajiban-kewajiban serta nasihat-nasihat (dalam) agama. Sehingga kerana mereka tidak memperhatikan (pendidikan) anak-anak mereka sewaktu kecil, maka anak-anak tersebut tidak boleh melakukan kebaikan untuk diri mereka sendiri dan (akhirnya) merekapun tidak boleh melakukan kebaikan untuk orang tua mereka ketika mereka telah lanjut usia. Sebagaimana (yang terjadi) ketika salah seorang ayah mencela anaknya yang durhaka (kepadanya), maka anak itu menjawab: “Wahai ayahku, sesungguhnya engkau telah berbuat durhaka kepadaku (tidak mendidikku) sewaktu aku kecil, maka akupun mendurhakaimu setelah engkau tua, kerana engkau mensia-siakanku di waktu kecil maka akupun menysa-siakanmu di waktu engkau tua.”
Cukuplah sabda Rasulullah SAW berikut menunjukkan besarnya manfaat dan keutamaan mendidik anak:
إن الرجل لترفع درجته في الجنة فيقول: أنى هذا ؟ فيقال: باستغفار ولدك لك
“Sungguh seorang manusia akan ditinggikan darjatnya di syurga (kelak), maka dia bertanya, ‘Bagaimana aku boleh mencapai semua ini? Maka dikatakan padanya: (Ini semua) disebabkan istighfar (permohonan ampun kepada Allah yang selalu diucapkan oleh) anakmu untukmu.’”
Sebahagian dari para ulama ada yang menerangkan makna hadis ini iaitu: bahawa seorang anak jika dia menduduki kedudukan yang lebih tinggi daripada ayahnya di syurga (nanti), maka dia akan meminta (berdoa) kepada Allah SWT agar kedudukan ayahnya ditinggikan (seperti kedudukannya) sehingga Allah pun meninggikan (kedudukan) ayahnya.
Dalam hadis sohih lainnya Rasulullah SAW: “Jika seorang manusia mati maka terputuslah (pahala) amalnya kecuali dari tiga perkara: sedekah yang terus mengalir (pahalanya karena diwakafkan), ilmu yang terus diambil manfaatnya (diamalkan sepeninggalnya), dan anak soleh yang selalu mendoakannya.”
Hadis ini menunjukkan bahawa semua amal kebaikan yang dilakukan oleh anak yang soleh pahalanya akan sampai kepada orang tuanya, secara automatik dan tanpa perlu diniatkan, kerana anak termasuk bagian dari usaha orang tuanya . Adapun penyebutan “doa” dalam hadis tidaklah menunjukkan pembatasan bahawa hanya doa yang akan sampai kepada orang tuanya , tetapi tujuannya adalah untuk memotivasi anak yang soleh agar melakukan segala kebaikkan terhadap orang tuanya.
Syeikh Muhammad Nashiruddin Al-Albani – semoga Allah SWTmerahmatinya – berkata, “(Semua pahala) amal kebaikan yang dilakukan oleh anak yang soleh, juga akan diperuntukkan kepada kedua orang tuanya, tanpa mengurangi sedikitpun dari pahala anak tersebut, kerana anak adalah sebahagian dari usaha dan upaya kedua orang tuanya. Allah SWT berfirman:
وَأَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى
“Dan bahawasanya seorang manusia tiada memperoleh selain apa yang telah diusahakannya.” (Qs. an-Najm: 39)
Rasulullah SAW bersabda, “Sungguh sebaik-baik (rezeki) yang dimakan oleh seorang manusia adalah dari usahanya sendiri dan sungguh anaknya termasuk (bahagian) dari usahanya.”
Kandungan ayat dan hadis di atas juga disebutkan dalam hadis-hadis (lain) yang secara khusus menunjukkan sampainya manfaat (pahala) amal kebaikan (yang dilakukan) oleh anak yang soleh kepada orang tuanya seperti sedekah, puasa, memerdekakan hamba dansebagainya.”
Tulisan ringkas ini semoga menjadi motivasi bagi kita untuk lebih memperhatikan pendidikan terhadap anak- anak kita, terutamanya pendidikan agama mereka, kerana pada mereka kita semua akan mendapat manfaat untuk kebaikan diri kita sendiri di dunia dan akhirat nanti.
Ya Rabbi kami, nenohon anugerahkanlah kepada kami isteri-isteri dan keturunan kami sebagai penyejuk (pandangan) mata (kami) dan jadikanlah kami pemimpin bagi orang-orang yang bertakwa
وصلى الله وسلم وبارك على نبينا محمد وآله وصحبه أجمعين، وآخر دعوانا أن الحمد لله رب العالمين
No comments:
Post a Comment